И името му не е изненада:
Ангел Грънчаров » Духът, оживотворяващото природата като цялост (част от цикъла лекции по философия в неговата „Свободна виртуална академия“)
Ако природни са нещата, които съществуват строго “при” своя род (т.е. в границите, задавани от техния род), то от това следва, че всяко от тях е израз на неизменна същност. Същността на рода не е “менлива”, тя не може да се променя. Ето защо нещата не могат да “прескачат” от род на род по свой избор – и дори под натиска на променените външни условия на съществуването. Апологетите на Дарвин за еволюцията на видовете трябва да се замислят повече върху такъв един неудобен за тях въпрос. По който допълнителна информация достави и имащата толкова големи постижения модерна наука, наречена генетика.
Хубаво е да се прочете цялата „лекция“, защото е доста забавна. Човекът извлича значения на думите „природа и причина“ от някаква етимология, която звучи доста съмнително*, и ги използва в съждения като горното. Ако наистина е говорил подобни неща пред студенти, как не се намери един от тях да попита какво става при езици, в които думите за природа и причина са други? 🙂
Интересно ми е дали наистина това е причината Ангел Грънчаров да отхвърля еволюцията, или това е само рационализация, а причината е друга.
*Тъй като не съм езиковед, няма да коментирам дали посочената етимология отговаря на истината. Но дори и да е така, да отъждестяваваш значение с етимология е меко казано… неуместно.
грънчаров е кълвач
Грънчаров говори за чист род, а тук стигаме до идеята, че дори чисти традиции не съществуват…
Жилов, ти ли си ме изгуглил с daggerstab ангел грънчаров? 🙂
Доколкото си спомням, идеята на този пост беше да отбележи поредната груба философска, логическа и/или фактологична издънка на Ангел Грънчаров, както и факта, че явно има проблем с „апологетите на Дарвин за еволюцията на видовете“. Би могъл да послужи и за демонстрация на злоупотреба с етимология, но вероятно ме е примързяло да го разпиша.
И в двата случая връзката с текста на epistemic murk е малка. 🙂